Martin Lidberg: Träning på bristningsgränsen

Martin Lidberg var en av Sveriges största idrottstalanger. Men det krävdes en stenhård satsning på muskelbyggande och styrka för att nå VM-guldet i brottning 2003. Vi bad honom ge sin syn på träning, formtoppning och det mytomspunna begreppet brottarfys.

[Fighter Magazine nr 2, 2007]

Det är en leende Martin Lidberg som kommer gående i den institutionsgula korridoren på Idrottshögskolan i Stockholm. Hans kalender är fulltecknad. Fyrans Let´s Dance står i begrepp att dra igång med en ny säsong. Och det är dödligt allvar. Paren av kändisar och professionella dansare har redan tränat i princip dagligen i fyra veckors tid. Premiären är fyra dagar borta och Lidberg kan räkna med att två miljoner tittare kommer att följa varje cha cha-steg i direktsändning. Om han har premiärnerver döljer han det väl.

Det har gått ett par år sedan den senaste internationella guldmedaljen på EM 2004. Lidberg behövde ett break efter alla år av slit. Men han har fortsatt träna. Bland annat MMA på Pancrase gym och Hilti BJJ och stående fighting på Vallentuna boxing camp. K-1 Hero´s har ryckt i honom och han vann en testmatch i Los Angeles i fjol. Många hade hoppats få se honom fightas mot Greg Turner i K-1 Scandinavia i maj 2006, men den matchen fick ställas in sedan Lidberg skadat sitt knä.

Martin Lidberg började träna brottning på Spårvägen som sjuåring. 1984 vann han sitt första ungdoms-SM och kom att plocka hem 16 SM-titlar som ungdom och junior. 1988 tog han guld vid ungdoms-VM.
– Som junior var jag som en maskin. Och en stor talang. Kanske lite för bra. Enbart talang räckte inte när jag blev senior. Den största talangen är att kunna underkasta sig hård träning.

Med två år kvar till OS 2004 valde Martin Lidberg att gå upp från 84-kilosklassen till 96. Tillsammans med sin tränare Sandor Scergö lade han upp ett träningsprogram som var inriktat på uppbyggnad. Han behövde lägga på sig muskler men behålla den rörlighet som alltid varit hans vapen. Martin Lidberg började äta mer och köra tung styrketräning. Fettprocenten mättes en gång i kvartalet och han genomgick dopingtester varannan månad.
– Många brottare är alldeles för svaga. För att kunna utföra teknikerna behöver du styrka. Men för mycket styrketräning tar ut uthålligheten.

Martin Lidberg menar att det är mycket svårt att samtidigt bygga upp både kondition och styrka. Därför delades träningen in i block som varade i fyra till sex veckor. Under ett block som var till för att öka styrkan körde han fyra pass styrketräning i veckan och kompletterade med två pass konditionsträning för att bibehålla den nuvarande nivån. Under nästa block tränade han istället fyra pass kondition för att förbättra sig och bibehöll sin styrka med två pass i veckan.

Träningsdosen var brutal. Brottning, styrketräning, backträning, simning, löpning, kanotpaddling. Under en flygresa till Ungern på väg till en tävling kollapsade han och fick åka ambulansflyg hem till Sverige. Efter det lade han in mer vila mellan träningspassen. Men träningen gav resultat.
– Vi gjorde tester på Bosön och jag hade ökat syreupptagningsförmågan samtidigt som jag lagt på mig muskler. Men jag var på bristningsgränsen flera gånger, både mentalt och fysiskt.

VM i Paris 2003 skulle egentligen bara vara en uppladdning inför OS året därpå men blev istället belöningen för allt arbete. Martin Lidberg som tidigare vägt 92 kilo och bantat ned sig till 84 inför tävling vägde nu 100 och tappade 4 kilo för att fightas i 96-kilo, en av brottningens tuffaste viktklasser. Han förlorade bara en enda poäng på sin väg till VM-guldet.
– En av mina nycklar var att jag har den här smidigheten, och den lyckades jag behålla när jag gick upp i vikt.

Han säger att han lärt sig otroligt mycket om träning genom åren. Bland annat om vikten av formtoppning.
– Till exempel att tillåta sig själv att förlora på mindre viktiga tävlingar och ta det som träning. För det är inte då man ska vara bra.

Martin Lidberg säger att många kampsportare gör misstaget att hela tiden försöka hålla sig på en jämn, hög nivå. För att verkligen maximera prestationen bör man inte toppa formen mer än en eller två gånger per år.
– Man börjar med tung grundträning då man bygger upp kondition och styrka. Sedan blir träningen lättare med fokus på explosivitet och snabba, hårda pass. Till sist kör man mjölksyreträning som är en färskvara och vilar helt i kanske fem dagar före tävling. Då sker en superkompensation i kroppen.

Han har också alltmer börjat att betrakta träningen som en helhet som inkluderar även kost, sömn och vila.

I dag väljer Martin Lidberg mellan en fortsatt idrottssatsning eller att ägna mer tid åt sitt företag och åt sina barn.
– Jag kommer att fortsätta träna MMA efter Let´s Dance. Och om det känns bra och är roligt så kanske jag går en match. Jag håller dörren öppen. Jag är explosiv och känner att MMA passar mig.

Nästa tänkbara mål för brottningskarriären skulle kunna vara OS i Peking 2008.
– Jag ska bestämma mig i mars-april. I så fall blir det min absolut sista satsning. En sådan satsning är någonting väldigt egoistiskt. Samtidigt känner jag att kroppen håller och att jag har mycket att ge.

Fakta: Martin Lidberg
Född: Den 1 februari 1973.
Vikt: 94 kg.
Familj: Barnen Nathalie och Isac.
Klubb: Spårvägen, Stockholm.
Yrke: Driver ett rekryterings- och bemanningsföretag och arbetar som personlig tränare.
Meriter: VM-guld 2003. VM-brons 1998. EM-guld 2004 och 2000. EM-silver 1999. EM-brons 1998.

Fakta: Så fystränar Martin Lidberg
Gymträning: Under sin uppbyggnadsträning inför VM 2003 tränade Lidberg basövningar som marklyft, knäböj, frivändningar, utfall och mag- och bålträning på ett och samma träningspass. 8-12 repetitioner per set och fyra set per övning.

Överkroppen delades upp på två pass med tyngre träning för ryggen och lättare för övriga muskelgrupper. En brottare behöver vara stark och explosiv i ben och rygg men träna för uthållighet i armar och axlar.

Stationsträning: Styrketräningen på gym kompletteras med stationsträning med vikter för uthållighet. 30 sekunder per station och sedan direkt över till nästa utan någon paus. Totalt fyra varv med 10-15 stationer bestående av till exempel repklättring, knäböj, utfall och sit-ups. Stationsträningen kan också göra i par med en träningskompis som motstånd. Kör cirka sju övningar med tio repetitioner och sedan är det kompisens tur.
– Den här typen av pas blir korta och intensiva och kan kompletteras med brottning eller teknikträning, säger Martin Lidberg

Konditionsträning: Martin Lidberg tränar allt från löpning, backträning och simning till cykling och kanotpaddling.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s